• Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
Wiadomości Prawne
Wiadomości Prawne
  • Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
RODO: Agencje PR bez taryfy ulgowej dla małych firm
Home
RODO

RODO: Agencje PR bez taryfy ulgowej dla małych firm

6 kwietnia, 2018 redakcja RODO 0 comments

Rozmowa Pawła Soproniuka, partnera w agencji PR Neuron, z dr. Maciejem Kaweckim, koordynatorem prac nad reformą ochrony danych osobowych, dyrektorem Departamentu Zarządzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji, na temat stosowania przepisów RODO przez agencje PR.

Paweł Soproniuk: Panie doktorze, zwykle firmy PR-owskie są małe. Mają kilkanaście, kilkadziesiąt osób. Największa firma PR-owska w Polsce też liczy kilkadziesiąt osób. Czy takie firmy, kiedy przystępują do przetargu i chcą złożyć ofertę dużej firmie, muszą przestrzegać dokładnie takich samych zasad w zakresie RODO jak duża firma, dla której chcą pracować?

Dr Maciej Kawecki: Taka firma musi przestrzegać dokładnie takich samych zasad, z jednym może wyjątkiem, związanym z tzw. rejestrem czynności przetwarzania danych osobowych. Jeżeli firma, która zatrudnia do 250 osób (czyli jest małym bądź średnim przedsiębiorstwem), nie gromadzi danych wrażliwych i gromadzi dane w stosunkowo małych zasobach – nie mamy definicji małego, dużego zasobu, więc sami musimy ocenić, czy ten nasz zasób jest duży, czy mały – nie musi prowadzić takiego rejestru czynności. Natomiast w pozostałym zakresie podlega takim samym zasadom. To jest jeden z mitów związanych z reformą, że małe przedsiębiorstwa, zakłady fryzjerskie, taksówkarze czy – tak jak powiedział Pan sekundę temu – agencje PR nie muszą przestrzegać zasad ochrony danych osobowych czy jest im dużo łatwiej. Tak to nie funkcjonuje.

PS: Panie doktorze, wspomniał Pan o tym, że nie istnieje definicja dużego i małego zbioru danych, ale czy agencja PR, która przetwarza dane osobowe, ma obowiązek posiadania inspektora danych osobowych?

MK: Inspektora ochrony danych. To też zależy. Agencje PR nie są podmiotami publicznymi. Obowiązek powołania inspektora ochrony danych ciąży zawsze na organach publicznych i na podmiotach, które przetwarzają dane osobowe w dużych zasobach. Więc musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, co to znaczy duży zasób. Zawsze musi być to proporcjonalne do liczby obywateli w danym kraju. Jeżeli w Polsce mamy 36 mln obywateli, to liczba, powiedzmy, tysiąca rekordów nie powinna być uznana za zbiór duży. Ale więcej – już pewnie tak. Natomiast musimy zwrócić uwagę na to, czy przetwarzamy dane wrażliwe, czy nie, jak długo gromadzimy tę bazę – to wszystko powinniśmy uwzględnić. Ale też musimy pamiętać o tym, że nawet jeżeli nie mamy obowiązku powołania inspektora ochrony danych, po pierwsze warto, bo to jest zawsze pewne zminimalizowanie ryzyka, a po drugie samo Rozporządzenie przewiduje bardzo dużo różnych form zatrudnienia takiego inspektora ochrony danych. To nie musi być wyodrębniony etat. Jest ogrom stanowisk, z którymi można łączyć funkcję inspektora ochrony danych. Możemy korzystać z usług podmiotu zewnętrznego, możemy powołać jednego inspektora ochrony danych dla kilku podmiotów, czyli może być tak, że kilka agencji, ponieważ mają ten sam przedmiot działalności, tak właśnie zrobi. Tych form jest bardzo dużo i tutaj jesteśmy bardzo „fleksyjni”. Warto na pewno zachęcać, żeby korzystać z usług takich osób.

PS: Specyfika działalności agencji PR polega na tym, że może wystąpić przepływ danych dziennikarzy pomiędzy klientem a agencją. Czy każdy taki przepływ bazy danych – np. listy dziennikarzy, z którymi dotychczas klient się kontaktował i których chce nadal obsługiwać informacyjnie, ale za pośrednictwem agencji – wiąże się z obowiązkiem zawarcia stosownej umowy pomiędzy klientem a agencją?

MK: Odpowiem jak typowy prawnik: to zależy. Jeżeli transfer danych, czyli udostępnienie danych, związany jest ze stworzeniem jakiegoś materiału prasowego, to wtedy nie. Ponieważ przepisy krajowe, które w tym momencie projektuje Minister Cyfryzacji i które czekają na przyjęcie przez Radę Ministrów, bardzo wyraźnie ograniczają, wyłączają zastosowanie części z przepisów RODO do działań związanych z tworzeniem, przygotowywaniem, publikowaniem, udostępnianiem materiałów prasowych z punktu widzenia prawa prasowego. Więc na pewno wtedy taka umowa czy zgoda nie byłyby potrzebne. Natomiast w przypadku gdy jest to związane stricte z działalnością komercyjną agencji i nie do końca z tworzeniem materiałów prasowych, wtedy podstawą powinna być albo zgoda, albo umowa zawarta pomiędzy dziennikarzem a określonym podmiotem.

PS: A co w sytuacji, jeśli przedmiotem komercyjnej działalności agencji jest tworzenie materiałów dla prasy? Z tej perspektywy dziennikarz jest odbiorcą naszego materiału, my jako agencja go przygotowujemy, w związku z czym to jest coś, na czym zarabiamy.

MK: To wszystko zależy od tego, czy udostępnienie danych następuje w ramach tworzenia konkretnego materiału prasowego. Jeżeli tak, to przyjąłbym, że RODO znajdzie ograniczone zastosowanie. Natomiast jeżeli nie jest to związane z tworzeniem materiału prasowego, jego redagowaniem, przygotowywaniem, udostępnianiem, wtedy traktowałbym to jako normalny obrót danymi pracownika, współpracownika, osoby fizycznej. I wtedy musimy mieć jakąś podstawę w postaci albo zgody, albo umowy. Raczej przepisu prawnego tutaj nie będziemy mieli, więc właśnie to wskazywałbym jako podstawę.

PS: Panie doktorze, czy w przypadku publicznie dostępnych danych dziennikarzy, np. e-maili, które widzimy w stopce pod artykułem prasowym, możemy wysłać do takiego dziennikarza mail, który spełniałby obowiązek informacyjny o przetwarzaniu danych?

MK: Tak, natomiast pytanie, po co mamy taki mail wysłać. Rozumiem, że chcemy ten adres mailowy wykorzystywać w jakichś celach.

PS: Na przykład do tego, żeby w przyszłości wysłać do dziennikarza informację prasową w tematyce podobnej do tego, czym najwyraźniej się on interesuje, skoro pisze na ten temat materiał.

MK: To jest informacja publicznie dostępna, czyli – rozumiem, że – przekazana przez osobę, której dane dotyczą, więc taki mail możemy wykorzystać w celu skontaktowania się z określonym dziennikarzem. Ale musimy pamiętać o tym, że jeżeli kierujemy do niego informację marketingową drogą elektroniczną, to cały czas będziemy musieli odebrać od niego zgodę i zrealizować obowiązek informacyjny, o który Pan pyta. Natomiast też nie możemy wpadać w skrajność. Jeżeli ktoś udostępnia swój adres mailowy pod artykułem, który publikuje, to oznacza, że oczekuje od nas kontaktu. Więc jeżeli będziemy chcieli zadać pytanie związane konkretnie z tym artykułem, nie ma absolutnie żadnego problemu, żeby taki adres mailowy wykorzystać.

PS: A co jeśli artykuł dotyczy nowego modelu telefonu, a my pracujemy dla producenta, który również produkuje telefony, i chcemy wysłać informację o tym, że mamy bardzo podobny telefon?

MK: To jest informacja marketingowa, to jest typowa informacja marketingowa. Jeżeli wysyłka będzie następowała drogą elektroniczną, to powiedziałbym, że cały czas potrzebne będzie uzyskanie zgody tej osoby, której adresem mailowym dysponujemy. W związku z tym najpierw musimy zapytać o zgodę, a potem możemy wykorzystywać ten adres e-mail w celach marketingowych.

PS: Dziękuję.

dostarczył InfoWire.pl

  • Tags
  • inspektor ochrony danych
  • ochrona danych osobowych
  • powołanie inspektora danych
  • przetwarzanie danych osobowych
  • RODO
Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Next article MSWiA: Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zwiększającej bezpieczeństwo pasażerów linii lotniczych
Previous article PK: 50-letni pracownik przedszkola oskarżony o spowodowanie obrażeń u podopiecznego

redakcja

Related Posts

Pracodawcy chcą wiedzieć, którzy pracownicy zostali zaszczepieni. Apelują do rządu o wprowadzenie odpowiednich regulacji Prawo pracy
13 sierpnia, 2021

Pracodawcy chcą wiedzieć, którzy pracownicy zostali zaszczepieni. Apelują do rządu o wprowadzenie odpowiednich regulacji

Nowe obowiązki dla użytkowników dronów. Powstanie spis urządzeń i ich właścicieli RODO
4 sierpnia, 2020

Nowe obowiązki dla użytkowników dronów. Powstanie spis urządzeń i ich właścicieli

Kara dla Morele.net za niewystarczające zabezpieczenia organizacyjne i techniczne RODO
23 września, 2019

Kara dla Morele.net za niewystarczające zabezpieczenia organizacyjne i techniczne

Leave a Reply Cancel reply

Gorące tematy
Wprowadzenie ulgi podatkowej na termomodernizację domów może rozwiązać problem smogu. Według ekspertów powinna ona wynosić 25 proc. wartości inwestycji

Wprowadzenie ulgi podatkowej na termomodernizację domów może rozwiązać problem smogu. Według ekspertów powinna ona wynosić 25 proc. wartości inwestycji

Nowe prawo zamówień publicznych w 2021 roku. Ma naprawić bolączki obecnego systemu

Nowe prawo zamówień publicznych w 2021 roku. Ma naprawić bolączki obecnego systemu

Komisja Europejska w walce z koronawirusem. Rozszerza pulę dotacji finansowych programu Horyzont 2020 przeznaczonych na badania związane z walką z SARS-CoV-2

Komisja Europejska w walce z koronawirusem. Rozszerza pulę dotacji finansowych programu Horyzont 2020 przeznaczonych na badania związane z walką z SARS-CoV-2

Apel o usprawnienie procesu legalizacji pobytu i pracy obcokrajowców

Apel o usprawnienie procesu legalizacji pobytu i pracy obcokrajowców

Nowe zaostrzenie kar dla firm

Nowe zaostrzenie kar dla firm

Polecamy
cze 10th 9:00 AM
Prawo medyczne

Powstanie system szybkich rekompensat dla pacjentów poszkodowanych w wyniku błędów lekarskich. Resort zdrowia pracuje nad nowym rozwiązaniem

cze 10th 8:54 AM
Prawo cywilne

Ubezpieczyciele z coraz większą ofertą dla rowerzystów i fanów hulajnóg. Potrącenie pieszego albo zarysowanie auta potrafi słono kosztować

cze 8th 10:18 AM
Prawo

Komu powinna opłacać się termomodernizacja mieszkań

cze 8th 10:17 AM
Prawo podatkowe

Nowa próba ograniczenia praw podatników

cze 2nd 12:16 PM
Prawo medyczne

W Polsce 10 tys. pacjentów korzysta z respiratorów w domach. Wkrótce mogą stracić taką możliwość i wrócić do szpitali

maj 27th 2:21 PM
Prawa konsumenta

Unijna dyrektywa ukróci nieuczciwe promocje. Ochroni też konsumentów przed fałszywymi opiniami o produktach i usługach

maj 24th 11:02 PM
Prawo gospodarcze

Odpowiedzialność członków zarządu spółek za podatki po wprowadzeniu Polskiego Ładu

maj 23rd 1:45 PM
Prawo pracy

Od 2023 roku pracownicy automatycznie będą zapisani do Pracowniczych Planów Kapitałowych. Już teraz zgromadzono w nich ponad 9 mld zł

maj 20th 11:49 AM
Prawo

Dzieci z Ukrainy są łatwym łupem dla handlarzy ludźmi. W ewakuowaniu ich do bezpiecznych miejsc pomagają amerykańskie fundacje

maj 19th 10:37 PM
Prawo podatkowe

Przepisy naprawiające Polski Ład trafią pod obrady Senatu. Zmiany dla podatników będą mieć wpływ na całą gospodarkę

maj 19th 10:31 PM
Prawo cywilne

UOKiK kończy opracowywanie rekomendacji dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów. Urzędnicy czekają jeszcze na opinie twórców i odbiorców

maj 17th 1:20 PM
AKTUALNOŚĆI

Ceny polis powinny wzrosnąć z powodu wyższych cen nieruchomości i materiałów budowlanych. W przeciwnym razie odszkodowanie może nie wystarczyć na naprawę szkód

maj 17th 1:16 PM
AKTUALNOŚĆI

Jesienią ruszą pierwsze nabory na fundusze unijne z perspektywy na lata 2021–2027. Finansowane będą m.in. inwestycje związane z nowoczesnymi i zielonymi technologiami oraz cyfryzacją

maj 13th 11:09 AM
Prawo podatkowe

Walka z oszustami podatkowymi staje się coraz skuteczniejsza nie tylko w Polsce

maj 12th 3:00 PM
Prawo

Polskie firmy chcą zakładać konta bankowe poza granicami kraju

  • Strona Główna
  • Kontakt
  • Back to top
© BezMapy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie: Podróże z Odyseuszami