• Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
Wiadomości Prawne
Wiadomości Prawne
  • Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
Pasażerowie z Polski coraz częściej egzekwują swoje prawa
Home
Prawo

Pasażerowie z Polski coraz częściej egzekwują swoje prawa

25 stycznia, 2016 redakcja Prawo 0 comments

Liczba osób podróżujących droga lotniczą stale wzrasta, dlatego problemy pasażerów stanowią największą grupę spraw adresowanych do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) – tylko w 2015 roku przyjęto ponad 7 tys. skarg. Polskie centrum znajduje się w ścisłej czołówce.

W ciągu miesiąca w Europie odwoływanych jest około 5,5 tys. rejsów, opóźnienia dotykają natomiast około 107 tys. lotów (dane od 13.12 do 12.01.2016). I właśnie pasażerowie linii lotniczych najczęściej składają reklamacje (41% przypadków), w porównaniu do pasażerów pociągów (32%), czy autokarów (31%).

W raporcie ECC-Net Prawa Pasażerów Linii Lotniczych 2015 „Czy konsumenci otrzymują odszkodowania, do których są uprawnieni oraz za jaką cenę?”, zebrano informacje na podstawie otrzymanych skarg przez sieć 28 państw członkowskich UE, Norwegii oraz Islandii. Poniżej przedstawiamy podstawowe dane:

  • Liczba spraw (łącznie skarg i zapytań) trafiających do ECC-Net stale rośnie. W 2014 r. ECC-Net przyjęła ponad 12 300 spraw, choć jeszcze w 2011 było ich mniej niż 10 000. Łącznie w 2014 r. sieć przyjęła ponad 6500 skarg. W przypadku 46% skarg sieć uzyskała ugodę z przedsiębiorcą.
  • Od początku 2014 r. do połowy 2015 aż 80% skarg transportowych, którymi zajmowała się sieć dotyczyło podróży samolotem.
  • ECK Polska zajmuje 3 miejsce (za ECK Austria i ECK Włochy) pod względem ilości przyjętych skarg dotyczących transportu lotniczego w okresie od początku 2014 r. do połowy 2015
    W Polsce w tym czasie przyjęto najwięcej skarg dotyczących opóźnionego, zagubionego lub zniszczonego bagażu.

Zdaniem Komisji Europejskiej o rekompensatę od linii lotniczych ubiega się nadal zbyt mało pasażerów uprawnionych do odszkodowania. Przyczyny to:

  • niska świadomość pasażerów o ich prawach oraz brak pełnego informowania przez linie lotnicze
  • niewłaściwe rozpatrywanie skarg przez działy obsługi klienta.

Raport ECC-Net wskazuje, że trudności, jakie napotykają konsumenci  podczas ubiegania się o prawo do odszkodowania, łączą się z rozwojem prywatnych firm odszkodowawczych, udzielających pomocy konsumentom w zamian za część uzyskanej rekompensaty.

Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, aby przed podpisaniem umowy z taką firmą sprawdzić możliwości uzyskania bezpłatnej pomocy prawnej (centra sieci ECC, organy ADR, krajowe organy wykonawcze – sieć NEB). Warto zwrócić uwagę na to, gdzie mieści się siedziba danego przedsiębiorcy, jakimi  drogami możemy się z nim skontaktować i czy firma współpracuje z prawnikami. Przed podpisaniem umowy koniecznie należy się upewnić, jaki jest koszt całkowity usługi, czy istnieją opłaty dodatkowe, jak długo zajmuje firmie interwencja. Pamiętajmy, że w przypadku zawarcia umowy przez internet w ciągu 14 dni można od niej odstąpić bez podawania przyczyny.

Rozporządzenie 261/2004 zawiera jednoznaczne informacje postępowania w sprawach dotyczących opóźnionych i odwołanych lotów, dlatego proces wypłaty odszkodowania powinien odbywać się w sposób prosty oraz bez dodatkowych kosztów dla konsumenta. Linie lotnicze powinny jasno informować pasażerów o ich prawach oraz współpracować z krajowymi organami wykonawczymi (NEB – w Polsce Urząd Lotnictwa Cywilnego), ECC-Net oraz organizacjami chroniącymi prawa konsumentów.

„W Polsce obok uczciwych inicjatyw pomagających konsumentom działają firmy odszkodowawcze, które czasami same nie stosują właściwe prawa uniemożliwiając odstąpienie umowy zawartej przez internet, czy nieczytelnie informując o cenie usługi. Mieliśmy w ECK takie przypadki i dlatego współpracujemy w tym zakresie z UOKiK.” – mówi Dyrektor ECK Polska Piotr Stańczak. „Ponadto korzystanie z usług takich firm nie jest tanie, ponieważ pobierają one opłaty wysokości minimum 20% uzyskanego odszkodowania, tzw. opłaty administracyjne, nie wspominając o odsetkach”.- dodaje Stańczak

Prawa pasażerów linii lotniczych – zapoznaj się przed zimowymi wyjazdami

Prawa pasażerów linii lotniczych zostały zawarte w Rozporządzeniu 261/2004, które stosuje się do wszystkich lotów rozpoczynających się w UE, Norwegii oraz Islandii oraz do lotów z miejscem lądowania w UE lub Norwegii oraz Islandii, o ile przewoźnik zarejestrowany jest UE, Norwegii lub Islandii. Pasażerom lotów opóźnionych lub odwołanych przede wszystkim przysługuje prawo do opieki oraz informacji o statusie lotu.

W przypadku odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się:

  •  zwrotu biletu bądź zmiany planu podróży,
  • posiłków w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania oraz zakwaterowania (jeżeli zaistniała konieczność oczekiwania jedną lub więcej nocy na lot zastępczy),
  • zwrotu dodatkowo poniesionych kosztów (w sytuacji gdy przewoźnik nie zapewnił opieki w czasie oczekiwania na lot zastępczy),
  • odszkodowania (wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości lotu oraz informacji, kiedy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu).

Wysokość odszkodowania waha się w granicach od 250 EUR do 600 EUR. Należy mieć na uwadze, iż przewoźnik zwolniony jest z wypłaty odszkodowania, jeżeli  odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, będących poza kontrolą przewoźnika lotniczego, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

W przypadku opóźnienia lotu pasażerowie mogą domagać się:

  • zwrotu biletu lub zmiany planu podróży (o ile opóźnienie względem planowej godziny odlotu wyniosło więcej niż 5 godzin),
  • posiłków w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania oraz zakwaterowania (jeżeli zaistniała konieczność oczekiwania jedną lub więcej nocy),
  • zwrotu dodatkowo poniesionych kosztów (w sytuacji gdy przewoźnik nie zapewnił opieki w czasie oczekiwania na lot zastępczy),
  • odszkodowania, jeżeli lot jest opóźniony o więcej niż 3 godziny w miejscu docelowym (wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości lotu oraz informacji, kiedy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu).

W przypadku zagubienia lub zniszczenia bagażu przez linie lotniczą, pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości max. 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 6000 PLN). Obowiązek udowodnienia poniesionej szkody spoczywa na konsumencie.

Pasażerowie powinni złożyć pisemną skargę do przewodnika wyszczególniając treść swojego żądania, dodatkowo niezbędna jest dokumentacja poniesionych kosztów – dołączenie kopii paragonów, protokołu nieprawidłowości bagażowej, zdjęć. Gotowy formularze reklamacji w polskiej i angielskiej wersji językowej znajdują się na stronie: www.konsument.gov.pl. W celu sprawnego komunikowania z liniami lotniczymi zalecamy sprawdzenie na stronie danego przewoźnika, jakie formy kontaktu są preferowane w dziale obsługi klienta.

W trosce o prawa pasażerów, sieć Europejskich Centów Konsumenckich przygotowała bezpłatną aplikację  ECC-Net Travel, która podpowie jak postępować w sytuacji opóźnienia, odwołania lotu, czy problemów z bagażem. Aplikacja działa w trybie off-line (nie potrzebny jest dostęp do Internetu).

Źródło: ECK
Photo credit: Nick Harris1 via Foter.com / CC BY-ND

  • Tags
  • odszkodowanie
  • odszkodowanie od linii lotniczych
  • odwołanie lotu
  • prawa pasażera
  • prawa pasażerów
  • prawa pasażerów linii lotniczych
  • rekompensata od linii lotniczych
  • zwrot biletu
Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Next article Projekt nowej ustawy tytoniowej jest opóźniony o dwa lata. Może to spowodować braki w zaopatrzeniu i wzrost szarej strefy
Previous article Po karze dla mBanku za kredyty frankowe UOKiK szykuje się do decyzji ws. kolejnych banków

redakcja

Related Posts

Nowe programy dopłat do zakupu elektryków mogą ruszyć w przyszłym roku. Sprzedawcy apelują o wyższe kwoty i brak limitów cenowych Prawo
24 listopada, 2020

Nowe programy dopłat do zakupu elektryków mogą ruszyć w przyszłym roku. Sprzedawcy apelują o wyższe kwoty i brak limitów cenowych

Rząd zmienia ustawę o cyberbezpieczeństwie. Zdaniem ekspertów może to negatywnie wpłynąć na wdrażanie w Polsce sieci 5G Prawo
18 września, 2020

Rząd zmienia ustawę o cyberbezpieczeństwie. Zdaniem ekspertów może to negatywnie wpłynąć na wdrażanie w Polsce sieci 5G

Coraz więcej polskich patentów związanych z ochroną przed koronawirusem. W Urzędzie Patentowym RP już ok. 100 zgłoszeń dotyczy COVID-19 Prawo
18 września, 2020

Coraz więcej polskich patentów związanych z ochroną przed koronawirusem. W Urzędzie Patentowym RP już ok. 100 zgłoszeń dotyczy COVID-19

Leave a Reply Cancel reply

Gorące tematy
Powstaje Zintegrowany System Informacji o Nieruchomościach. Mieszkańcom pozwoli oszacować wartość nieruchomości, a przedsiębiorcom zwizualizować projekt

Powstaje Zintegrowany System Informacji o Nieruchomościach. Mieszkańcom pozwoli oszacować wartość nieruchomości, a przedsiębiorcom zwizualizować projekt

Odpowie za ogłoszenie o sprzedaży nerki

Odpowie za ogłoszenie o sprzedaży nerki

E-paragony fiskalne mają pomóc w walce z szarą strefą

E-paragony fiskalne mają pomóc w walce z szarą strefą

Szkolnictwo zawodowe na nowych zasadach. Firmy będą miały większy wpływ na program kształcenia

Szkolnictwo zawodowe na nowych zasadach. Firmy będą miały większy wpływ na program kształcenia

MSWiA ws. zakończenia analizy uwag do propozycji zmian przepisów o zbiórkach publicznych

MSWiA ws. zakończenia analizy uwag do propozycji zmian przepisów o zbiórkach publicznych

Polecamy
Sty 14th 9:35 PM
AKTUALNOŚĆI

Prezes UOKiK: Weryfikujemy, czy CD Projekt był świadom braków gry Cyberpunk 2077 w momencie startu sprzedaży

Sty 14th 9:22 PM
Prawo cywilne

Raportowanie umów o dzieło daje ZUS-owi większe możliwości ich kontroli i kwestionowania. Zakład może też naliczyć zaległe składki

Sty 14th 9:19 PM
AKTUALNOŚĆI

Coraz gorsze nastroje przedsiębiorców. Ostrzegają przed niekontrolowaną falą zwolnień i bankructw

Sty 14th 9:10 PM
AKTUALNOŚĆI

Rząd chce lepiej przygotować kraj na kolejne kryzysy. Ma w tym pomóc nowa ustawa o rezerwach strategicznych

Sty 8th 10:22 PM
Prawa pacjenta

Polska służba zdrowia coraz szybciej odchodzi od papierowej dokumentacji. Obowiązkowe e-skierowania są kolejnym krokiem w tym kierunku

Sty 3rd 10:43 PM
Prawa pacjenta

Grupa “0” powiększona o rodziców wcześniaków

Gru 30th 6:21 PM
AKTUALNOŚĆI

COVID-19 długoterminowo wpłynie na bezpieczeństwo emerytów w Polsce. Może stać się poważnym zagrożeniem dla stabilnych wypłat

Gru 30th 6:19 PM
Prawo gospodarcze

Brexit może być szansą dla polskich przedsiębiorców. Eksporterzy muszą jednak liczyć się z komplikacjami

Gru 29th 10:54 AM
Prawo administracyjne

Od 2021 roku nowe, bardziej rygorystyczne wymogi energooszczędności w budynkach. Rząd wprowadza przejściowe ułatwienia dla inwestorów i deweloperów

Gru 28th 2:04 PM
Prawa lekarza

Szczepienie przeciw COVID-19

Gru 28th 10:58 AM
Prawo podatkowe

SLIM VAT uprości rozliczenia i pozwoli uniknąć części sporów z fiskusem

Gru 27th 10:45 PM
Prawo gospodarcze

Dwie trzecie właścicieli spółek komandytowych rozważa zmianę formy działalności. To efekt wprowadzanego w przyszłym roku opodatkowania CIT

Gru 27th 10:43 PM
Prawa pacjenta

Od stycznia 2021 roku przedłużona refundacja leku na rdzeniowy zanik mięśni. Lekarze czekają już tylko na badania przesiewowe noworodków

Lis 30th 11:16 PM
Prawo gospodarcze

W styczniu ma ruszyć druga tarcza finansowa. PFR skontroluje firmy, które uzyskały pomoc w pierwszej transzy

Lis 25th 11:15 PM
Prawa pacjenta

Pacjenci z ciężkimi chorobami jelit muszą przerywać terapię po 1-2 latach ze względów administracyjnych. Lekarze apelują o zmiany

  • Strona Główna
  • Kontakt
  • Back to top
© BezMapy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie: Podróże z Odyseuszami