• Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
Wiadomości Prawne
Wiadomości Prawne
  • Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
Rezerwujesz hotel? Sprawdź jakie Ci przysługują prawa
Home
Prawa konsumenta

Rezerwujesz hotel? Sprawdź jakie Ci przysługują prawa

3 czerwca, 2015 redakcja Prawa konsumenta 0 comments

Upewnij się, czy standard hotelu odpowiada ilości gwiazdek. Sprawdź, czy usługi, takie jak sauna czy parking nie są dodatkowo płatne. Przed długim weekendem UOKiK przypomina o prawach konsumentów korzystających z obiektów oferujących noclegi.

W każdym kraju wymagania, którym muszą sprostać hotele czy pensjonaty, są inne. W efekcie może się na przykład zdarzyć, że hotel trzygwiazdkowy za granicą oferuje standard polskiego hotelu jednogwiazdkowego.
Jakość gwarantowana gwiazdkami

W Polsce jakość hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, pól namiotowych czy agroturystyki musi odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach prawa. Gwiazdkami mogą być oznakowane tylko hotele, motele i pensjonaty (od jednej do pięciu) oraz kempingi i pola biwakowe (od jednej do czterech). Cyframi rzymskimi od I do III oznaczone są schroniska (w tym młodzieżowe) oraz domy wycieczkowe.

W każdym obiekcie hotelarskim w widocznym miejscu powinna być umieszczona informacja o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami brutto oraz tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu. Warto sprawdzić, czy usługi, takie jak sauna, posiłki, parking nie są dodatkowo płatne.

Zaszeregowania obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii dokonuje marszałek województwa, który również sprawdza czy przedsiębiorcy przestrzegają określonych wymagań. Wykaz obiektów hotelarskich możemy sprawdzić w specjalnym rejestrze.
Wymagania

W hotelach i motelach pięcio–, cztero– i trzygwiazdkowych w każdym pokoju musi znajdować się łazienka, zaś w przypadku pensjonatów tylko w tych, które posiadają pięć lub cztery gwiazdki. Tylko cztero– i pięciogwiazdkowe hotele oraz wszystkie motele muszą zapewnić klientowi parking strzeżony, garaż strzeżony bądź strzeżone miejsce parkingowe. Powierzchnia pokoju dwuosobowego w hotelu pięciogwiazdkowym wynosi minimum 18 m² (w jednogwiazdkowym – 10 m²), łóżko dwuosobowe powinno mieć wymiary przynajmniej 140×200 cm. W pokoju musi znajdować się szafa, co najmniej dwa fotele lub kanapa, lampka nocna, a nawet szklanki. Pościel powinna być zmieniana codziennie lub na życzenie konsumenta. Hotel, motel i pensjonat pięcio-, cztero- i trzygwiazdkowy musi też akceptować płatność kartą płatniczą.

Natomiast każdy kemping powinien mieć całodobowy dozór a urządzenia sanitarne muszą być zlokalizowane nie dalej niż 100 m od miejsca noclegu. W kempingu czterogwiazdkowym wymagany jest jeden natrysk z ciepłą wodą przez całą dobę na 50 osób, a w jednogwiazdkowym – jeden natrysk na 100 turystów bez konieczności zapewnienia ciepłej wody bieżącej.
Uwaga na nazwę

Ochronie prawnej podlegają nazwy, takie jak hotel, motel, pensjonat. Każda inna powinna budzić podejrzenia – z praktyki UOKiK wynika, że przedsiębiorcy używają zdrobnień, przyrostków, niepełnych nazw (np. hotelik, motelux) wtedy, gdy ich obiekty nie spełniają określonych w przepisach wymagań (np. sanitarnych lub przeciwpożarowych) i nie posiadają odpowiedniego zezwolenia marszałka województwa. Aby przyciągnąć klientów, świadomie przekształcają nazwy, oferując noclegi według dowolnie ustalonego standardu.
Reklamacja

Jeżeli pokój różni się od zamówionego lub hotel położony jest na przykład dalej od morza niż zapewniał sprzedawca, konsumentowi przysługuje reklamacja. Kiedy konsument samodzielnie rezerwuje nocleg w obiekcie hotelarskim i nie jest zadowolony z usługi, może dochodzić swoich praw na podstawie Kodeksu Cywilnego. W takiej sytuacji powinno się jak najszybciej zgłosić nieprawidłowości właścicielowi obiektu i wyznaczyć termin na naprawę usterki, wymianę wyposażenia, czy zamianę pokoju. Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn – mamy prawo żądać zmniejszenia ceny, a w ostateczności odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna.
Zaliczka czy zadatek

Uważajmy czy wpłacamy zadatek czy zaliczkę. W przypadku niewykonania umowy z winy przedsiębiorcy (np. rezerwacja nie została dokonana) wpłacona zaliczka zostanie nam zwrócona. Jeśli natomiast wpłaciliśmy zadatek, to wykonawca zwraca go w podwójnej wysokości.

Photo credit: kevin dooley / Foter / CC BY

  • Tags
  • prawa konsumenta
  • standard hotelu
  • usługi hotelarskie
Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Next article Niedozwolone klauzule w umowach konsumenckich
Previous article Czy zyskasz na nowym wyliczaniu emerytur?

redakcja

Related Posts

Po napoje energetyczne sięgają już nawet kilkuletnie dzieci. Niepełnoletni stanowią największą grupę konsumentów Prawa konsumenta
11 września, 2023

Po napoje energetyczne sięgają już nawet kilkuletnie dzieci. Niepełnoletni stanowią największą grupę konsumentów

Wiele firm pozornie „zazielenia” swoją działalność i strategię. Planowane sankcje mogą ukrócić greenwashing Prawa konsumenta
8 maja, 2023

Wiele firm pozornie „zazielenia” swoją działalność i strategię. Planowane sankcje mogą ukrócić greenwashing

Fikcyjne opinie i promocje znikają z internetowych sklepów, wprowadzono nowe obowiązki dla firm Prawa konsumenta
6 lutego, 2023

Fikcyjne opinie i promocje znikają z internetowych sklepów, wprowadzono nowe obowiązki dla firm

Leave a Reply Cancel reply

Gorące tematy
Nabywcy mieszkań będą lepiej chronieni. UOKIK chce zmian w ustawie deweloperskiej

Nabywcy mieszkań będą lepiej chronieni. UOKIK chce zmian w ustawie deweloperskiej

Nowe świadectwo pracy. Czy korzystne dla pracowników?

Nowe świadectwo pracy. Czy korzystne dla pracowników?

J. Gowin: Do 2020 r. na innowacje trafi ponad 16 mld euro. Wprowadzone będą też ulgi podatkowe dla przedsiębiorców i naukowców

J. Gowin: Do 2020 r. na innowacje trafi ponad 16 mld euro. Wprowadzone będą też ulgi podatkowe dla przedsiębiorców i naukowców

NSA zakwestionował naganną praktykę organów skarbowych

NSA zakwestionował naganną praktykę organów skarbowych

UOKiK: centrum Medyczne św. Franciszka - seniorze, uważaj

UOKiK: centrum Medyczne św. Franciszka - seniorze, uważaj

Polecamy
lut 1st 12:46 PM
Prawo

Ważne zmiany dla przewoźników i eksporterów towarów do Wielkiej Brytanii. Od 31 stycznia pojawią się nowe obowiązki i kontrole na granicach

lis 2nd 11:02 PM
Prawo medyczne

Kolejki do lekarzy w Polsce coraz dłuższe. Średnio co czwarty Polak deklaruje niezaspokojone potrzeby zdrowotne

paź 31st 11:36 AM
Prawo cywilne

Publikowanie wizerunku dzieci może łamać ich prawo do prywatności. Potrzebne są zmiany

paź 28th 6:37 PM
Prawo medyczne

Ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta czeka kolejna nowelizacja. Ma ona ułatwić walkę z niemedycznymi lub paramedycznymi terapiami

paź 23rd 12:09 PM
Prawo gospodarcze

Za nierzetelne faktury wprowadzono kary jak za szpiegostwo

paź 23rd 12:06 PM
Prawo

Czy możliwe jest, że ZUS nie wypłaci emerytur?

wrz 15th 2:52 PM
Prawo

W tym roku jeden rachunek za prąd będzie „darmowy”. Do spełnienia jeden z mało wymagających warunków

wrz 15th 2:43 PM
Prawo

Tylko 14 proc. rodziców uważa, że nie należy publikować zdjęć dzieci w internecie. Świadomość na temat zagrożeń wciąż jest zbyt niska

wrz 11th 9:58 AM
Prawo cywilne

Szkolne NNW może pokryć koszty korepetycji, pomocy IT albo wizyt u psychologa. Dodatkowe opcje rzadko są dostępne w polisach zawieranych przez szkoły

wrz 11th 9:14 AM
Prawa konsumenta

Po napoje energetyczne sięgają już nawet kilkuletnie dzieci. Niepełnoletni stanowią największą grupę konsumentów

wrz 8th 11:21 AM
Prawo medyczne

Nowe przepisy ułatwią i przyspieszą uzyskiwanie odszkodowań za błędy medyczne. Decyzję o rekompensacie w ciągu trzech miesięcy podejmie Rzecznik Praw Pacjenta

sie 28th 1:45 PM
Prawo medyczne

Będzie więcej szczepień w aptekach. Lekarze i farmaceuci apelują o nowe rozwiązania przed nadchodzącym sezonem infekcyjnym

sie 18th 10:52 AM
Prawo podatkowe

Preferencyjna stawka podatkowa na cydr i perry ma wspierać polskich producentów

sie 18th 10:47 AM
Prawo

Korzystne zmiany dla odbiorców energii. Polska rodzina zapłaci za prąd 3–4 tys. zł mniej

sie 14th 10:03 PM
Prawo gospodarcze

Zmniejszanie ryzyka odpowiedzialności karnej i cywilnej członków zarządu dzięki procedurom compliance

  • Strona Główna
  • Kontakt
  • Back to top
© BezMapy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie: Podróże z Odyseuszami