• Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
Wiadomości Prawne
Wiadomości Prawne
  • Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
Od października ubezpieczycieli i pośredników czekają rewolucyjne zmiany. Nowa ustawa zapewni klientom jeszcze większą ochronę
Home
Prawo

Od października ubezpieczycieli i pośredników czekają rewolucyjne zmiany. Nowa ustawa zapewni klientom jeszcze większą ochronę

15 września, 2018 redakcja Prawo 0 comments

W październiku wchodzi w życie ustawa o dystrybucji ubezpieczeń, która wdraża zapisy unijnej dyrektywy IDD. Dla ubezpieczycieli i pośredników oznacza to poważne zmiany. Nowe przepisy rozwijają m.in. wymóg badania potrzeb klienta i dopasowywania do nich odpowiedniego ubezpieczenia oraz wprowadzają obowiązek informowania klienta o charakterze wynagrodzenia pośrednika. Prezes Vienna Life Paweł Ziemba ocenia, że zmiany pokrywają się z oczekiwaniami klientów, którzy chcą większej transparentności przy zawieraniu umowy ubezpieczeniowej.

Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń, która wdraża do polskiego prawodawstwa zapisy unijnej dyrektywy IDD, została uchwalona w grudniu ubiegłego roku. Pierwotnie miała wejść w życie 23 lutego 2018 roku, ale ten termin został przesunięty na 1 października.

– Daje to czas całemu środowisku ubezpieczeniowemu, aby właściwie przygotować się do tej dyrektywy, która niesie ze sobą bardzo wiele zmian. Dla ubezpieczycieli oznacza to konieczność doregulowania kilku kwestii, zwrócenia jeszcze większej uwagi na standardy i jakość. Natomiast dla środowiska czysto dystrybucyjnego niesie wiele zupełnie nowych zmian, z którymi polski rynek do tej pory się nie mierzył – mówi agencji Newseria Biznes Paweł Ziemba, prezes zarządu Vienna Life.

Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń obejmie wszystkie podmioty zaangażowane w sprzedaż produktów ubezpieczeniowych – zarówno pośredników, agentów, jak i pracowników zakładów ubezpieczeń. Jej główny cel to zapewnienie klientom odpowiedniej opieki i porady w zakresie usług ubezpieczeniowych, opartej na badaniu jego rzeczywistych potrzeb.

– Badanie potrzeb jest istotne z uwagi na konieczność rozpoznania tego, co rzeczywiście klient chciałby otrzymać. Znajomość preferencji i oczekiwań klienta jest niezmiernie ważna – zwłaszcza w ubezpieczeniach, które są produktem długoterminowym. Całe środowisko ubezpieczeniowe zmierza w tę stronę, aby produkty ubezpieczeniowe były dobrze zrozumiane i odpowiadały na określony obszar potrzeb klienta – mówi Paweł Ziemba.

Jedne z najważniejszych zmian, które wprowadza nowa ustawa, to nakaz postępowania w najlepiej pojętym interesie klienta i wymóg dopasowywania produktu ubezpieczeniowego do jego indywidualnych potrzeb, zakaz współpracy brokerów i agentów ubezpieczeniowych oraz obowiązek informowania klienta o charakterze wynagrodzenia pośrednika. Jak ocenia prezes zarządu Vienna Life – ten zapis budzi w środowisku szczególnie duże kontrowersje, ale z drugiej strony – dobrze dobrany produkt, z odpowiednim zakresem i ceną, zawsze się obroni, niezależnie od wysokości prowizji pośrednika.

Z badań konsumenckich wynika, że nowa ustawa o dystrybucji ubezpieczeń pokrywa się z oczekiwaniami klientów. Jak wynika z danych firmy doradczej Deloitte, 82 proc. klientów uważa, że najważniejszą cechą obsługi klienta jest dokładność́ i jakość́ informacji. Natomiast trzy czwarte (73 proc.) wskazuje, że najważniejsze jest szanowanie ich czasu.

– Od produktów ubezpieczeniowych klienci oczekują przede wszystkim transparentności przy zawieraniu umowy, jak również rozumienia wszystkich jej zapisów. Jest to jednak język prawny, który stara się przewidzieć wiele sytuacji, dlatego tak ważne jest, aby go jak najbardziej uprościć, by nie był skomplikowany w interpretacji – mówi Paweł Ziemba.

– Dla wielu klientów sprawna obsługa jest czynnikiem decydującym o wyborze lub pozostaniu z daną firmą. Niesprostanie oczekiwaniom klienta często powoduje rezygnację z produktu i usługi. Dlatego staramy się, również w przypadku naszej firmy, załatwiać sprawy klientów w możliwie najkrótszym czasie, dostarczając im precyzyjne wskazówki i odpowiedzi – dodaje Agnieszka Książek, dyrektor marketingu Vienna Life.

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat Vienna Life wprowadziła szereg usprawnień w swojej ofercie i nowy standard obsługi klienta.

– Najbardziej istotna – jeśli chodzi o innowacje w ramach świadczonego serwisu – jest Rada Klientów, którą powołaliśmy w ubiegłym roku. Rada składa się z przedstawicieli naszych obecnych klientów, z którymi regularnie się spotykamy. Są to osoby z całego kraju, które przedstawiają nam konkretne rekomendacje, wskazując też pewne błędy i pokazując sposoby ich naprawy. Dzięki temu wzbogacamy naszą ofertę i poprawiamy jakość obsługi klienta – dodaje Agnieszka Książek.

Język komunikacji w pismach reklamacyjnych został zmieniony na prostszy. Zaraz po podpisaniu umowy klient otrzymuje pakiet pięć e-maili z informacjami, które są istotne i przydatne do prowadzenia jego polisy („welcome pack”). Natomiast tydzień po podpisaniu umowy firma kontaktuje się z nim telefonicznie, żeby sprawdzić, czy dostał już komplet dokumentów i czy ma dodatkowe pytania związane ze swoją polisą („welcome call”). Wszystkie opisy produktów na stronie internetowej zostały zmienione na prostsze i bardziej klarowne. Ubezpieczyciel promuje też polubowne rozwiązywanie sporów reklamacyjnych poprzez mediacje.

– Te zmiany wynikają z długich przygotowań. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy wśród klientów dwumiesięczne badanie dotyczące ich oczekiwań w stosunku do produktów, roli towarzystwa ubezpieczeniowego i dystrybutora. To dało nam dostęp do wielu praktycznych informacji. W efekcie zmieniliśmy sposób komunikowania się z rynkiem, sposób opisywania produktów na bardziej jasny, klarowny i krótszy, co jest bardzo ważne, bo nikt nie przeczyta dziesięciu stron małym drukiem – mówi prezes Vienna Life.

Jak podkreśla, zmiany zostały bardzo dobrze odebrane przez klientów, co ma potwierdzenie w statystykach. W porównaniu do ubiegłego roku liczba reklamacji spadła o 25 proc. W 2017 roku wysłano do klientów o 92 proc. więcej e-maili niż tradycyjnych listów, a czas oczekiwania na tzw. kartę klienta, zawierającą pakiet podstawowych informacji, skrócił się z 4 tygodni do 2 dni. Do tej pory Vienna Life zamknęła też 350 postępowań mediacyjnych w ramach polubownego rozwiązania sporów reklamacyjnych.

Mówią:

Paweł Ziemba, prezes zarządu Vienna Life

Agnieszka Książek, dyrektor marketingu Vienna Life

Źródło: NEWSERIA

  • Tags
  • dyrektywa IDD
  • ubezpieczenie
  • ustawa o dystrybucji ubezpieczeń
Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Next article PK: kolejne zarzuty dla podejrzanego lekarza chirurga – onkologa
Previous article MS: Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu wykroczeń

redakcja

Related Posts

Jak bardzo polską walutę mogą osłabić decyzje Sądu Najwyższego dotyczące frankowiczów Prawo
23 lutego, 2021

Jak bardzo polską walutę mogą osłabić decyzje Sądu Najwyższego dotyczące frankowiczów

Edukacja w czasach COVID-19: Nauczyciel nie może nagrywać lekcji online, jeżeli nie posiada zgody rodziców Prawo
22 lutego, 2021

Edukacja w czasach COVID-19: Nauczyciel nie może nagrywać lekcji online, jeżeli nie posiada zgody rodziców

Sąd Najwyższy zdopingował banki do pracy nad ugodami. Szturm z nową falą pozwów wisi w powietrzu Prawo
14 lutego, 2021

Sąd Najwyższy zdopingował banki do pracy nad ugodami. Szturm z nową falą pozwów wisi w powietrzu

Leave a Reply Cancel reply

Gorące tematy
Niekorzystne zmiany dla mających kłopoty finansowe: upadłość konsumencka zostanie wydłużona z 3 do 12 lat

Niekorzystne zmiany dla mających kłopoty finansowe: upadłość konsumencka zostanie wydłużona z 3 do 12 lat

NFZ będzie refundował soczewki toryczne dla osób z zaćmą i astygmatyzmem

NFZ będzie refundował soczewki toryczne dla osób z zaćmą i astygmatyzmem

CBA: 300 tysięcy zł łapówki - wpadł na gorącym uczynku

CBA: 300 tysięcy zł łapówki - wpadł na gorącym uczynku

Gdy zabraknie miejsca w samolocie – co zrobić w przypadku overbookingu?

Gdy zabraknie miejsca w samolocie – co zrobić w przypadku overbookingu?

PK: wyrok dożywotniego pozbawienia wolności za zabójstwo i gwałty

PK: wyrok dożywotniego pozbawienia wolności za zabójstwo i gwałty

Polecamy
Lut 24th 7:59 AM
AKTUALNOŚĆI

Sprawy frankowe zalegają w sądach. Planowana na marzec uchwała Sądu Najwyższego ma ujednolicić orzecznictwo i przyspieszyć postępowania

Lut 24th 7:54 AM
Prawa konsumenta

Pandemia i nowe przepisy spowodowały dynamiczny wzrost liczby upadłości konsumenckich

Lut 23rd 1:56 PM
Prawo

Jak bardzo polską walutę mogą osłabić decyzje Sądu Najwyższego dotyczące frankowiczów

Lut 22nd 11:38 PM
Prawo

Edukacja w czasach COVID-19: Nauczyciel nie może nagrywać lekcji online, jeżeli nie posiada zgody rodziców

Lut 22nd 8:22 AM
AKTUALNOŚĆI

Niewykluczony powrót do części obostrzeń. Wzrost liczby zakażeń może opóźnić wprowadzanie planu odbudowy zdrowia Polaków

Lut 18th 4:41 PM
Prawo rodzinne

Alimenciarze mają prawie 13 mld długu. Rekordzista ze Śląska zalega blisko 800 tys.

Lut 18th 10:38 AM
AKTUALNOŚĆI

Ponad jedna trzecia Polaków nie ufa ubezpieczycielom. Najgorzej jest w kwestii ochrony zdrowia i życia

Lut 18th 7:24 AM
Prawo podatkowe

Ważny wyrok dla firm: NSA stanął po stronie podatników. Fiskus nie może blokować inicjatywy dowodowej

Lut 18th 7:17 AM
AKTUALNOŚĆI

Badanie opinii: Blisko 70% Polaków nie chce nałożenia nowego podatku na media

Lut 18th 7:13 AM
Prawa pacjenta

Narodowy Program Zdrowia wymaga uzupełnienia o zagrożenia środowiskowe. Tylko w wyniku zanieczyszczenia powietrza co roku przedwcześnie umiera 50 tys. osób

Lut 18th 7:09 AM
AKTUALNOŚĆI

Udział kobiet w polityce i biznesie rośnie, ale nieznacznie. Problemem brak odpowiedniej polityki rodzinnej oraz nadal duża luka płacowa

Lut 14th 11:57 PM
Prawo gospodarcze

Reforma Kodeksu spółek handlowych jeszcze w tym kwartale może trafić do Sejmu. To największy od 20 lat projekt zmian w prawie gospodarczym

Lut 14th 9:45 PM
Prawo

Sąd Najwyższy zdopingował banki do pracy nad ugodami. Szturm z nową falą pozwów wisi w powietrzu

Lut 9th 11:22 AM
Prawo cywilne

Pozwy przedsiębiorców przeciw Skarbowi Państwa mogą trafiać do sądowych zamrażarek. Sądy będą wolały zaczekać na rozstrzygnięcie Trybunału Konstytucyjnego

Lut 4th 11:58 AM
Prawo podatkowe

Zmiany w uldze abolicyjnej wprowadzają limit odliczenia do 1360 zł. Część osób pracujących za granicą zapłaci w efekcie podwójny podatek

  • Strona Główna
  • Kontakt
  • Back to top
© BezMapy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie: Podróże z Odyseuszami