• Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
Wiadomości Prawne
Wiadomości Prawne
  • Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
Trzy miesiące od uruchomienia KREPTD – pierwsze firmy zawalczą o dobrą reputację
Home
Prawo gospodarcze

Trzy miesiące od uruchomienia KREPTD – pierwsze firmy zawalczą o dobrą reputację

1 marca, 2018 redakcja Prawo gospodarcze 0 comments

Z końcem ubiegłego roku w Polsce uruchomiony został Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD), w obliczu którego na znaczeniu zyskały kontrole dobrej reputacji przewoźników. Jej utrata to obecnie jedno z poważniejszych zagrożeń dla firm transportowych. O tym, jak zmiany w Ustawie o transporcie drogowym oraz uruchomienie rejestru wpłynęło na częstotliwość kontroli ze strony inspekcji, opowiada Mateusz Włoch – ekspert INELO.

Od wprowadzenia zmian w Ustawie o transporcie drogowym odnośnie postępowań o utratę dobrej reputacji przewoźników minął już ponad rok. Obecnie, nowym zasadom podlegają już wszystkie naruszenia popełnione w roku ubiegłym oraz te, do których dochodzi na bieżąco. W całej Europie za tego typu wykroczenia przedsiębiorcom grożą wysokie kary finansowe. W przypadku dużych podmiotów transportowych sankcje podczas jednej kontroli drogowej mogą sięgać 10 000 zł, a w przypadku kontroli w firmie nawet 30 000 zł. Dodatkowym zagrożeniem dla przedsiębiorstw jest możliwość utracenia dobrej reputacji, a tym samym konieczność zawieszenia działalności. W Polsce, zwiększyła się liczba takich postępowań od momentu, kiedy został uruchomiony Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego.

Za naruszenia i manipulacje popełniane na terenie całej Europy przewidziane są wysokie kary finansowe. Jednakże, okazuje się, że nawet one nie odstraszają przedsiębiorców, którzy podejmują ryzyko przekroczeń. Zdarza się, że zyski finansowe firmy przy stosowaniu nieuczciwych praktyk są dużo większe niż ewentualne kary. Przewoźnicy powinni jednak pamiętać, że jeśli dopuszczają się naruszeń mających poważny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, odpowiednie organy mogą zdecydować nawet o zawieszeniu wykonywania przewozów dla części bądź wszystkich pojazdów, a wtedy też ich przychody będą równe zeru – wyjaśnia Mateusz Włoch z firmy INELO.

Co podlega kontroli i kiedy przewoźnik może utracić dobrą reputację?

Zgodnie z Ustawą o transporcie drogowym wystarczy chociażby jedno najpoważniejsze naruszenie, by uruchomić postępowanie o kontrolę dobrej reputacji przewoźnika. Najczęstszym przykładem takich nielegalnych praktyk jest jazda bez obowiązkowej karty kierowcy czy też posługiwanie się kartą innej osoby. Oprócz najpoważniejszych wykroczeń, GITD kontroluje również średnią liczbę poważnych i bardzo poważnych naruszeń z ostatniego roku w przeliczeniu na wszystkich zatrudnionych w przedsiębiorstwie kierowców. Wyliczenia dokonywane są według wzoru zamieszczonego w rozporządzeniu (UE) 2016/403:

3 PN/na kierowcę/na rok = 1 BPN
3 BPN/na kierowcę/na rok = uruchomienie krajowej procedury w sprawie oceny dobrej reputacji

(gdzie PN oznacza poważne naruszenie, a BPN bardzo poważne naruszenie).

Przy wyniku kontroli równym co najmniej dwóm bardzo poważnym naruszeniom przypadającym na kierowcę w ostatnim roku, część wypisów z licencji zostaje zawieszonych. W przypadku większych firm oznacza to przymusowy trzymiesięczny postój dla 20 proc. floty oraz brak możliwości wydania nowych wypisów przez kolejne 6 miesięcy. Straty finansowe wynikają z faktu, że pojazdy nie są wykorzystywane, a konieczne jest opłacenie za nie leasingu czy wypłacenie pensji dla kierowców – mówi Mateusz Włoch.

Co istotne, przy kontroli brane są pod uwagę nie tylko naruszenia wynikające z czasu pracy kierowców, ale także te związane z wymogami administracyjnymi. W przypadku rozpoczętego postępowania o utratę dobre reputacji, przewoźnik ma tylko 14 dni na przedstawienie wymaganej dokumentacji, w skład której mogą wchodzić między innymi następujące informacje:

liczba zatrudnionych kierowców i tych będących w dyspozycji w okresie ostatnich 3 miesięcy od dnia odebrania zawiadomienia,
skala prowadzonych operacji transportowych w okresie 3 miesięcy od dnia odebrania zawiadomienia,
potwierdzenie, że w przedsiębiorstwie podjęto działania mające na celu wdrożenie prawidłowej dyscypliny pracy lub wdrożono procedury zapobiegające powstawaniu naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego,
czy przedsiębiorca jest członkiem polskiej organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej przewoźników drogowych, działającej od co najmniej 3 lat wraz z podaniem nazwy organizacji.

W praktyce, od uruchomienia KREPTD obserwujemy zwiększenie liczby kontroli dotyczących dobrej reputacji przewoźników. Dlatego warto, by przedsiębiorstwa transportowe jak najszybciej sprawdziły, czy nie występują u nich najpoważniejsze naruszenia oraz jaka jest średnia liczba bardzo poważnych naruszeń. W tym celu mogą skorzystać ze specjalistycznego oprogramowania do kontroli i rozliczania czasu pracy kierowców bądź usług firmy doradczej – doradza ekspert INELO.

Jak wskazuje ekspert, od tego roku firmy transportowe w szczególności powinny pomyśleć o odpowiednich procedurach zapobiegających powstawaniu naruszeń. Dbałość o właściwą organizację pracy zmniejsza bowiem ryzyko kontroli w firmie, a ewentualne postępowania o wykroczenia z przeszłości zakończą się decyzją stwierdzającą nienaruszalność dobrej reputacji przewoźnika.

Wypowiedź: Mateusz Włoch z firmy INELO.

Źródło: http://newsrm.tv

  • Tags
  • Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego
  • KREPTD
  • prawo przewozowe
  • przedsiębiorstwo transportowe
  • przewoźnik
  • ustawa o transporcie drogowym
Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Next article Czy RODO wstrząśnie polskim biznesem?
Previous article Coraz więcej firm ogłasza niewypłacalność

redakcja

Related Posts

Od 2025 roku największe firmy będą musiały raportować swój wpływ na środowisko czy lokalne społeczności. Wiele z nich ma problemy z przygotowaniem się do tego obowiązku Prawo
1 sierpnia, 2022

Od 2025 roku największe firmy będą musiały raportować swój wpływ na środowisko czy lokalne społeczności. Wiele z nich ma problemy z przygotowaniem się do tego obowiązku

Kto powinien nadzorować spółki państwowe, publiczne i komunalne? Prawo gospodarcze
8 lipca, 2022

Kto powinien nadzorować spółki państwowe, publiczne i komunalne?

Odpowiedzialność członków zarządu spółek za podatki po wprowadzeniu Polskiego Ładu Prawo gospodarcze
24 maja, 2022

Odpowiedzialność członków zarządu spółek za podatki po wprowadzeniu Polskiego Ładu

Leave a Reply Cancel reply

Gorące tematy
PK: po interwencji prokuratora dziecko Polaka nie zostanie wydane za granicę

PK: po interwencji prokuratora dziecko Polaka nie zostanie wydane za granicę

MPiT: mały ZUS dla małych firm – Sejm przyjął ustawę

MPiT: mały ZUS dla małych firm – Sejm przyjął ustawę

Wakacyjne latanie - podstawowe prawa pasażera

Wakacyjne latanie - podstawowe prawa pasażera

Czy odpowiedzią na Polski Ład będzie zakładanie zagranicznych spółek?

Czy odpowiedzią na Polski Ład będzie zakładanie zagranicznych spółek?

Faktoring nie zwalnia tempa – w czym tkwi jego siła?

Faktoring nie zwalnia tempa – w czym tkwi jego siła?

Polecamy
sie 1st 9:45 AM
Prawo podatkowe

Kary dla przedsiębiorców za kryptoreklamę będą wysokie

sie 1st 9:28 AM
Prawo pracy

Wkrótce w prawie pracy pojawią się dwa nowe urlopy. Korzystne zmiany czekają też pracujących rodziców

sie 1st 9:18 AM
Prawo cywilne

Wydawcy czekają na wdrożenie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Nowe przepisy mogą im przynieść kilkaset milionów złotych rocznie

sie 1st 8:34 AM
Prawo

Od 2025 roku największe firmy będą musiały raportować swój wpływ na środowisko czy lokalne społeczności. Wiele z nich ma problemy z przygotowaniem się do tego obowiązku

sie 1st 7:23 AM
Prawo medyczne

Usługa przeglądów lekowych może na stałe wejść do aptek. To szansa na ograniczenie często niepotrzebnie stosowanych leków

lip 29th 7:12 AM
Prawo

Dziś rusza możliwość składania wniosków o wakacje kredytowe. Prawdopodobnie skorzysta z niej 70–80 proc. kredytobiorców

lip 26th 9:36 AM
Prawo administracyjne

Tajemnica bankowa już nie obowiązuje, nowe ogromne uprawnienia dla organów skarbowych

lip 13th 9:34 AM
Prawo pracy

9 tygodni dodatkowego urlopu dla ojców

lip 8th 9:32 AM
Prawo gospodarcze

Kto powinien nadzorować spółki państwowe, publiczne i komunalne?

lip 1st 9:30 AM
Prawo

Jak uchronić firmę przed pułapkami rajów podatkowych

cze 10th 9:00 AM
Prawo medyczne

Powstanie system szybkich rekompensat dla pacjentów poszkodowanych w wyniku błędów lekarskich. Resort zdrowia pracuje nad nowym rozwiązaniem

cze 10th 8:54 AM
Prawo cywilne

Ubezpieczyciele z coraz większą ofertą dla rowerzystów i fanów hulajnóg. Potrącenie pieszego albo zarysowanie auta potrafi słono kosztować

cze 8th 10:18 AM
Prawo

Komu powinna opłacać się termomodernizacja mieszkań

cze 8th 10:17 AM
Prawo podatkowe

Nowa próba ograniczenia praw podatników

cze 2nd 12:16 PM
Prawo medyczne

W Polsce 10 tys. pacjentów korzysta z respiratorów w domach. Wkrótce mogą stracić taką możliwość i wrócić do szpitali

  • Strona Główna
  • Kontakt
  • Back to top
© BezMapy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie: Podróże z Odyseuszami