• Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
Wiadomości Prawne
Wiadomości Prawne
  • Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
UOKiK kończy opracowywanie rekomendacji dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów. Urzędnicy czekają jeszcze na opinie twórców i odbiorców
Home
Prawo cywilne

UOKiK kończy opracowywanie rekomendacji dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów. Urzędnicy czekają jeszcze na opinie twórców i odbiorców

19 maja, 2022 redakcja Prawo cywilne 0 comments

Intensywnie rozwijający się rynek mediów społecznościowych musi się wyróżniać transparentnymi zasadami, a jego użytkownicy nie mogą być wprowadzani w błąd. Dlatego też UOKiK bacznie przygląda się reklamom zamieszczanym za pośrednictwem tych portali. Zdaniem urzędników niezwykle ważne jest wyznaczenie granicy między przekazem płatnym a niezależną opinią i ustalenie zasad oznaczania barterów. Odbiorcy mają bowiem prawo wiedzieć, czy dany post lub relacja to reklama czy bezinteresowna opinia influencera. Prace nad wytycznymi dotyczącymi oznaczania treści reklamowych w social mediach są już na końcowym etapie. Swoje opinie mogą wyrażać również twórcy i odbiorcy.

Przedstawiciele UOKiK razem ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR i Radą Reklamy kończą już pracę nad stosownymi rekomendacjami. Będą one zawierać praktyczne przykłady form współprac komercyjnych w sieci i zasad ich oznaczenia, a także rekomendowane sposoby informowania o tym użytkowników.

– Taka praktyka jest obecna w innych państwach, m.in. w Wielkiej Brytanii obowiązuje taki poradnik, w którym w jasny, przejrzysty sposób wskazane są zasady, jakimi powinni kierować się influencerzy, podejmując działania marketingowe. Dlatego należy bardzo pozytywnie ocenić zapowiedź prezesa UOKiK co do stworzenia takiego dokumentu, takiego podręcznika i mieć nadzieję, że faktycznie pozwoli wyjaśnić wiele niejasności, które pojawiają się w praktyce – mówi agencji Newseria Lifestyle Joanna Matczuk, adwokat, rzecznik patentowy, Kancelaria IP Boutique.

Na prawidłowe oznaczanie reklam powinien zwracać uwagę sam influencer, ale też agencja bądź przedsiębiorca, który zleca mu wykonanie czy przeprowadzenie danej akcji marketingowej. UOKiK sprawdza więc, czy materiały reklamowe są oznaczone na profilach, a jeśli tak – czy jest to wystarczająco jasno i wyraźnie wskazane, a nie ukryte lub widoczne np. dopiero po przewinięciu strony czy w formie skrótu. Urzędnicy apelują do influencerów, którzy nadal źle oznaczają swoje przekazy, o zmianę niejasnych oznaczeń typu: #współpraca, #ad czy #promo na poprawne i zrozumiałe dla ich społeczności.

– Właściwie każdy przekaz reklamowy, który odbywa się w mediach masowych, powinien zostać prawidłowo oznaczony. Chodzi o takie przekazy reklamowe, które mają na celu promocję usług lub towarów konkretnego przedsiębiorcy i za które dany influencer otrzymuje stosowną gratyfikację. I chodzi tutaj zarówno o typowe wynagrodzenie finansowe, które otrzymuje za zlecenie, ale też innego rodzaju korzyść finansową bądź np. wynikającą z umów barterowych. Dlatego w przypadku takich przekazów występuje obowiązek ich oznaczenia jako reklamę lub jako treść sponsorowaną – mówi Joanna Matczuk.

Użytkownicy w sieci mają prawo do rzetelnej informacji, a jednocześnie muszą być chronieni przed oszustwem zakupowym czy scamem. Powinni o tym pamiętać reklamodawcy i agencje marketingowe, a przede wszystkim influencerzy. Obecnie prezes UOKiK prowadzi dwa postępowania, w których m.in. sprawdza oznaczanie treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu.

– Prezes UOKiK ogłosił wszczęcie postępowania wyjaśniającego związanego z tematem tzw. kryptoreklamy. W polskim prawie przekaz reklamowy, który jest prezentowany jako neutralna informacja, nie jest dozwolony. Jeżeli więc nie ma on odpowiedniego oznaczenia, to może stanowić naruszenie praw konsumentów i być czynem nieuczciwej konkurencji – mówi adwokat z Kancelarii IP Boutique.

Konsultacje z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi w sprawie oznaczania treści komercyjnych zamieszczanych przez influencerów w mediach społecznościowych trwały od grudnia 2021 roku. Zanim jednak zostaną opublikowane stosowne rekomendacje, UOKiK chce także poznać opinie użytkowników sieci w tej sprawie. Udział w dyskusji można wziąć na profilu UOKiK na Instagramie. Każdy głos będzie miał wpływ na wypracowywane zasady.

Biznes plik wektorowy utworzone przez pikisuperstar – pl.freepik.com

Źródło: NEWSERIA

  • Tags
  • oznaczenie reklamy na facebooku
  • oznaczenie reklamy na instagramie
  • oznaczenie współpracy
  • praca influencera
  • prawidłowe oznaczenie reklamy na facebooku
  • prawidłowe oznaczenie reklamy na instagramie
  • reklama influencera
  • reklama na facebooku
  • reklama na instagramie
  • UOKiK
Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Next article Przepisy naprawiające Polski Ład trafią pod obrady Senatu. Zmiany dla podatników będą mieć wpływ na całą gospodarkę
Previous article Ceny polis powinny wzrosnąć z powodu wyższych cen nieruchomości i materiałów budowlanych. W przeciwnym razie odszkodowanie może nie wystarczyć na naprawę szkód

redakcja

Related Posts

Osoby spłacające kredyt hipoteczny w złotych zaczynają walczyć w sądach z bankami. Na rozstrzygnięcia trzeba jednak będzie poczekać Prawo cywilne
20 stycznia, 2023

Osoby spłacające kredyt hipoteczny w złotych zaczynają walczyć w sądach z bankami. Na rozstrzygnięcia trzeba jednak będzie poczekać

Nowy sposób okradania spadkobierców, pojawił się oszust z USA Prawo cywilne
14 stycznia, 2023

Nowy sposób okradania spadkobierców, pojawił się oszust z USA

Sądy może zalać w tym roku kolejna fala pozwów frankowych. Kredytobiorcy czekają na kolejne rozstrzygnięcie TSUE Prawo cywilne
11 stycznia, 2023

Sądy może zalać w tym roku kolejna fala pozwów frankowych. Kredytobiorcy czekają na kolejne rozstrzygnięcie TSUE

Leave a Reply Cancel reply

Gorące tematy
List Unii Uzdrowisk Polskich do prezesa NFZ

List Unii Uzdrowisk Polskich do prezesa NFZ

80 proc. polskich firm ma problem z przeterminowanymi płatnościami. Skuteczność odzyskiwania długów rośnie przy korzystaniu z windykacji online

80 proc. polskich firm ma problem z przeterminowanymi płatnościami. Skuteczność odzyskiwania długów rośnie przy korzystaniu z windykacji online

Konflikty pomiędzy menedżerami doprowadzają do utraty rodzinnego majątku

Konflikty pomiędzy menedżerami doprowadzają do utraty rodzinnego majątku

Odpowiedzialność zawodowa względem lekarzy głosujących za zniesieniem obowiązku szczepienia dzieci

Odpowiedzialność zawodowa względem lekarzy głosujących za zniesieniem obowiązku szczepienia dzieci

Kłopoty prezesów, którzy już nie są w zarządach spółek

Kłopoty prezesów, którzy już nie są w zarządach spółek

Polecamy
lut 6th 8:44 PM
Prawo gospodarcze

Najważniejsza ustawa dla polskich firm rodzinnych ma obowiązywać od maja 2023 r.

lut 6th 8:39 PM
Prawo podatkowe

Do rządowego programu podatkowego przystąpiło tylko sześć firm

lut 6th 8:35 PM
Prawo podatkowe

Nowy obowiązek informowania o zapłaconym podatku dochodowym, jakich firm dotyczy?

lut 6th 8:32 PM
Prawa konsumenta

Fikcyjne opinie i promocje znikają z internetowych sklepów, wprowadzono nowe obowiązki dla firm

lut 6th 8:04 PM
Prawo pracy

Przed firmami rewolucja w prawie pracy, co się zmieni w pracy zdalnej?

lut 5th 9:27 PM
Prawo podatkowe

Chorowanie podczas urlopu za granicą może być bardzo kosztowne. Podstawowa wizyta u lekarza w USA to koszt ok. 200 dolarów

lut 5th 8:49 PM
Prawo medyczne

Zachęty finansowe mogą zwiększyć wyszczepialność. Naukowcy nie zaobserwowali negatywnych skutków takich praktyk

lut 5th 8:47 PM
Prawo podatkowe

Firmy mają niecały rok na przygotowanie się do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur. Dostosowanie do niego zmieni cały proces fakturowania i zwrotu podatku VAT

lut 5th 8:44 PM
Prawo pracy

Problem mobbingu w Polsce wciąż narasta. Osoby stosujące przemoc w pracy często pozostają bezkarne

lut 5th 8:36 PM
Prawo gospodarcze

Zmiany w Kodeksie spółek handlowych ułatwią cudzoziemcom zakładanie biznesów w Polsce. W przygotowaniu są już kolejne

sty 24th 11:50 AM
Prawo podatkowe

Kwestie kar i awarii budziły najwięcej wątpliwości przedsiębiorców co do ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur. Projekt uwzględniający ich uwagi ma się pojawić w lutym

sty 20th 8:20 PM
Prawo karne

Aktualny kształt ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii się nie sprawdza. O zmiany apelują sami sędziowie i prokuratorzy

sty 20th 8:17 PM
Prawo

W Polsce przybywa ukraińskich firm. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z programów wsparcia dla biznesu

sty 20th 8:15 PM
Prawo

Uchodźcy z Ukrainy mają płacić za mieszkanie i wyżywienie w ośrodkach zbiorowego zakwaterowania. Znacząco pogorszy to ich trudną sytuację

sty 20th 8:08 PM
Prawo cywilne

Osoby spłacające kredyt hipoteczny w złotych zaczynają walczyć w sądach z bankami. Na rozstrzygnięcia trzeba jednak będzie poczekać

  • Strona Główna
  • Kontakt
  • Back to top
© BezMapy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie: Podróże z Odyseuszami