• Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
Wiadomości Prawne
Wiadomości Prawne
  • Prawa konsumenta
  • Prawa pacjenta
  • Prawo rodzinne
  • Prawo cywilne
  • Prawo karne
  • Prawo administracyjne
Tablice niemieckie, OC komisowe – jak nie dać się nabrać?
Home
Prawo administracyjne

Tablice niemieckie, OC komisowe – jak nie dać się nabrać?

2 czerwca, 2017 redakcja Prawo administracyjne, Prawo cywilne 0 comments

Przeglądając ogłoszenia sprzedaży używanych samochodów coraz częściej natykamy się na opcję wykupienia tzw. OC komisowego. Możliwość ta pojawia się w przypadku pojazdów sprowadzonych przez handlarza zza granicy (głównie z Niemiec, choć to nie reguła). Niewielu klientów jednak wie, jakie mechanizmy stoją za takim rodzajem oferty, a może to być naprawdę pouczająca lekcja. Temat ten jest również coraz częściej poruszany, gdyż dla sprzedającego metoda ta stanowi pośrednio furtkę prawną i duże oszczędności, a pośrednio działanie na granicy prawa. O co w tym chodzi i dlaczego właściwie pragniemy uczulić każdego kupującego auto na tego typu oferty?

LEGALNIE SPROWADZONY SAMOCHÓD
Sprowadzanie używanych samochodów zza naszej zachodniej granicy jest dość popularne. Nie ma w tym również nic złego, zwłaszcza że UE gwarantuje nam swobodny przepływ towarów i usług, jako jednemu ze swoich krajów członkowskich. Takie auto – by legalnie jeździć po polskich drogach – musi mieć jednak legalne tablice rejestracyjne (tzw. zjazdowe), które potem rejestrując pojazd w Polsce wymienia się na nasze, krajowe. Koszt wydania tychże „tablic przejściowych” to dla handlarza ok 70 Euro, jeśli pozwolenie ma obejmować 5 dni legalnego użytkowania i 200 Euro jeśli ma to być 15 dni na polskich drogach.

SPOSÓB HANDLARZA
Sprzedający nie ma jednak najczęściej pewności, że w ciągu tych 5-15 dni zjazdowych auto zostanie sprzedane (chyba, że jest to firma zajmująca się ściąganiem do Polski aut na życzenie swoich klientów). Niejednokrotnie transport takiego auta na lawecie i przekroczenie z nim Polsko-Niemieckiej granicy jest o wiele tańsze niż przejściowe tablice. Handlarz nie chce więc narażać się na dodatkowe koszty i przewozi pojazd, zamiast na kołach pokonać nim trasę (wtedy nie trzeba kupować tablic zjazdowych). Oznacza to jednak, że nabywca nie może poruszać się po polskich drogach takim autem, gdyż nie ma ono pozwolenia (jazda testowa odpada, chyba że…).

DOCHODZIMY DO UBEZPIECZENIA KOMISOWEGO
Kupujący nie będzie jednak chciał, by samochód, który kupił został mu dostarczony pod dom na kolejnej lawecie, bo sam nie może dotknąć oponami polskiego asfaltu. Tutaj właśnie wkracza tzw. ubezpieczenie komisowe, które sprzedający wystawia na 30 dni. Nie ma w nim jednak ani słowa o rejestracji pojazdu, tylko jego nr VIN. Mamy więc używany samochód bez dowodu rejestracyjnego i z niemieckimi tablicami, które nadal są nielegalne, gdyż są stałe, a nie zjazdowe. To jednak nie koniec. Owe tablice niemieckie posiadają dorobione oznakowania niemieckie potwierdzające land, z którego pochodzą oraz ważny przegląd. Problem w tym, że takie oznaczenia są usuwane, kiedy następuje wyrejestrowanie auta w Niemczech. Polak ma to jednak sposób, gdyż je sobie najzwyczajniej dorabia już na terenie naszego kraju – i to tymi samymi maszynkami, które używa wydział komunikacji u naszych zachodnich sąsiadów.

KUPIŁEŚ? POCIĄGNĄ CIĘ DO ODPOWIEDZIALNOŚCI!
Wystarczy jedna kontrola drogowa, by świadomy procederu policjant odczytał owe sfałszowane znaki identyfikacyjne i obarczył kupującego odpowiedzialnością za złamanie przepisów i brak tablic zjazdowych. Powiedzmy jednak, że jakimś cudem funkcjonariusz zignorował lub przeoczył ten fakt. Jeśli dojdzie potem do wypadku to… OC komisowe nas nie ochroni. Pojazd nie jest zalegalizowany, a takie ubezpieczenie nie powoduje, iż towarzystwo ubezpieczeniowe wpisuje nas do swojej ewidencji. To nie koniec niemiłych niespodzianek. Nielegalność pojazdu oraz wykrycie tego faktu wiąże się również z:

  • mandatem wysokości 500 zł,
  • grzywną 3500 zł na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG),
  • wszelkimi kosztami związanymi z odholowaniem i przechowaniem samochodu na policyjnym parkingu.

 

SEDNO PROBLEMU
Istota problemu tkwi jak widać w tablicach rejestracyjnych. By legalnie poruszać się po polskich drogach takim pojazdem musimy albo mieć tablice dojazdowe, albo długoterminowe niemieckie, ale łącznie z dowodem rejestracyjnym z Niemiec. Na tę drugą opcję nie ma w zasadzie co liczyć. Handlarz chcąc zarobić zapewne wyrejestrował już pojazd za granicą i przywiózł go na lawecie (znaczki legalizacyjne, jeśli więc są, to są sfałszowane). Ubezpieczenie jest więc komisowe, co uspokaja klienta, ale brak jakiegokolwiek dowodu rejestracyjnego oraz polisy na aktualne tablice to już duży problem. Co więc jest legalne w takim przypadku? Osoba nabywająca pojazd musi:

  •  przetransportować używane auta na lawecie,
  • uzyskać pozwolenie czasowe,
  • wykonać badanie techniczne,
  • zarejestrować pojazd i odebrać polskie tablice.

Gołym okiem widać, jak bardzo sprzedający próbują oszczędzić na sprowadzaniu, skoro chwytają się takich sztuczek.

PODSTAWA PRAWNA
Wszystko to reguluje oczywiście polskie prawo, które względem komisów zajmujących się skupem i sprzedażą używanych samochodów, nakłada następujące zobowiązania:
„Zgodnie z Ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Art. 27.1, umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych na czas krótszy niż 12 miesięcy, zwaną dalej „umową ubezpieczenia krótkoterminowego”, można zawrzeć, jeżeli pojazd mechaniczny jest:
1) zarejestrowany na stałe (na czas nie krótszy niż 30 dni, w odniesieniu do pojazdów mechanicznych zarejestrowanych na stałe, jeśli podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na pośredniczeniu w kupnie i sprzedaży pojazdów mechanicznych, lub polegającą na kupnie i sprzedaży pojazdów mechanicznych, w zakresie pojazdów przeznaczonych do kupna lub sprzedaży.)
2) zarejestrowany czasowo,
3) zarejestrowany za granicą.”

Legalny samochód to więc taki, który jest zarejestrowany w Niemczech lub na okres czasowy w Polsce. Warto również nadmienić, że te same przepisy, które dotyczą fałszowania pieniędzy mają zastosowanie również w przypadku podrabiania naklejek i oznaczeń na niemieckich tablicach rejestracyjnych. Oznacza to, że kupując takie auto klient może zostać dodatkowo pociągnięty do odpowiedzialności za fałszerstwo, gdyż rejestrując taki pojazd najprawdopodobniej narazi się na to, iż wydział komunikacji złoży stosowne zawiadomienie o takim fakcie do prokuratury.

Źródło: Autotesto

  • Tags
  • kupno samochodu z Nimiec
  • mandat z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
  • nr VIN
  • OC komisowe
  • sfałszowane znaki identyfikacyjne
  • sprowadzenie samochodu
  • sprowadzenie używanego samochodu
  • tablice niemieckie
  • tablice rejestracyjne
  • Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
  • używany samochód
Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Next article Jesteś pracownikiem tymczasowym? Zobacz, czy zyskasz na nowych zmianach prawnych
Previous article Nowe Prawo wodne coraz bliżej

redakcja

Related Posts

Wchodzi w życie ustawa o fundacji rodzinnej. Pod względem podatkowym jest to bardzo korzystne prawo Prawo cywilne
23 maja, 2023

Wchodzi w życie ustawa o fundacji rodzinnej. Pod względem podatkowym jest to bardzo korzystne prawo

Biznesowe zarządzanie sporami sądowymi Prawo cywilne
28 kwietnia, 2023

Biznesowe zarządzanie sporami sądowymi

Od czerwca br. zacznie działać Jednolity Sąd Patentowy. Polskie firmy mają jeszcze kilka tygodni, żeby wyłączyć się spod jego jurysdykcji Prawo
24 kwietnia, 2023

Od czerwca br. zacznie działać Jednolity Sąd Patentowy. Polskie firmy mają jeszcze kilka tygodni, żeby wyłączyć się spod jego jurysdykcji

Leave a Reply Cancel reply

Gorące tematy
RODO: Zgody nie można domniemywać. Jedna zgoda – jeden cel

RODO: Zgody nie można domniemywać. Jedna zgoda – jeden cel

RODO w transporcie – jak przygotować się na nowe przepisy?

RODO w transporcie – jak przygotować się na nowe przepisy?

Komisja Europejska ponownie odrzuca skargę Fakro przeciw VELUX. Spór między firmami jednak wciąż trwa

Komisja Europejska ponownie odrzuca skargę Fakro przeciw VELUX. Spór między firmami jednak wciąż trwa

Część zabiegów medycyny estetycznej ma być wykonywana tylko przez lekarzy. Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało konsultacje w tej sprawie

Część zabiegów medycyny estetycznej ma być wykonywana tylko przez lekarzy. Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało konsultacje w tej sprawie

Nowy sposób okradania spadkobierców, pojawił się oszust z USA

Nowy sposób okradania spadkobierców, pojawił się oszust z USA

Polecamy
maj 31st 11:09 AM
Prawo

Wchodzi w życie system patentu jednolitego w Europie. Polska do niego nie przystąpiła, ale będzie on miał wpływ na ochronę własności intelektualnej polskich firm

maj 31st 11:07 AM
Prawo

Prawa dzieci w internecie są ignorowane. Świadomość dorosłych nie nadąża za rozwojem cyberprzestrzeni

maj 29th 10:35 PM
Prawo podatkowe

Podatki dla firm naliczone od pożyczek

maj 29th 10:33 PM
Prawo gospodarcze

Raje podatkowe stały się znów bardziej tajemnicze

maj 23rd 11:41 PM
Prawo

Nowa fala kłopotów sądowych uderzy w przedsiębiorców

maj 23rd 11:38 PM
Prawo cywilne

Wchodzi w życie ustawa o fundacji rodzinnej. Pod względem podatkowym jest to bardzo korzystne prawo

maj 17th 10:17 AM
Prawo medyczne

Ponad 80 proc. seniorów nie wykupuje recept ze względu na brak pieniędzy. Rozszerzenie grupy uprawnionych do bezpłatnych leków jest koniecznością

maj 17th 10:11 AM
Prawo gospodarcze

FPP: W przyszłym roku płaca minimalna najprawdopodobniej przekroczy 4,2 tys. zł brutto. To może wywołać kłopoty w realizacji zamówień publicznych

maj 8th 2:55 PM
Prawa konsumenta

Wiele firm pozornie „zazielenia” swoją działalność i strategię. Planowane sankcje mogą ukrócić greenwashing

maj 8th 2:51 PM
Prawo medyczne

Coraz więcej placówek leczniczych przenosi dokumentację do chmury. W przyszłości będzie można tam przenieść cały system zarządzania

maj 7th 8:56 PM
Prawo podatkowe

Czy kompromis pomiędzy frankowiczami i bankami stanie się bardziej popularny

maj 7th 8:53 PM
Prawo

Jak znaleźć okazję na kupno tańszego mieszkania

kw. 28th 10:18 PM
Prawo cywilne

Biznesowe zarządzanie sporami sądowymi

kw. 27th 10:59 AM
Prawo

Kryptowaluty mają stać się bardziej bezpieczne

kw. 26th 11:20 PM
Prawo gospodarcze

KE chce zmniejszyć biurokratyczne obciążenia dla transgranicznych biznesów. Może to przynieść ponad 430 mln euro oszczędności rocznie

  • Strona Główna
  • Kontakt
  • Back to top
© BezMapy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie: Podróże z Odyseuszami